2007-12-20
22:18:25

Tomtar och rena golv...

Jaha, så har tomteskrällen kommit upp då! Jag försökte i det längsta att vi kunde väl glömma de där lådorna i år! Viktigast för MEJ är granen, godiset, julgrupperna och belysningen...Men det var ju vad JAG tyckte det. Vi är tydligen 5 i den här familjen. Fast Amalia kunde jag väl ha fått på min sida...
Så nu är tomtar o änglar utplacerade. Barnen hjälper gärna till, man får va snabb o hänga med så det inte blir som för 2 år sen då jag blev sittande i telefonen efter att jag sagt till barnen att de kunde ta några tomtar ur lådan o göra fint i sina rum. När jag la på så var lådan tom. Och på Linus hyllor o skrivbord var det FULLT av tomtar, likaså i Majas rum, men Linus hade vart flitigast. Jag försökte då säga att mamma kanske kunde få några tomtar, men NEJ!! Det fick jag inte! nähä! Så jag fick smyga bort en tomte då o då från rummen för att ha lite i de andra rummen, men ibland blev jag upptäckt...

Nu är det 1 gran som saknas, 1 har vi redan. Men vi brukar ha 2. En till mej o en till barnen, jag älskar julgranskulor, särskilt de gamla i glas i form av kottar. De får inte barnen  handskas med. De har en jättelåda med eget julpynt av plast o egentillverkat. Och dessutom kan jag ha spira i min garn, vilket fredrik inte gillar, men då kan barnen ha stjärna i sin. Antar att vi får spika fast granarna i år. Lilla fröken kör ju racer med gåstolen!

Idag kom äntligen julkorten. Givetvis hade jag beställt för få. Men det löste sej, så nu är alla på väg! Hoppas nu posten sköter sitt! Vi köpte Rossiesmat i kväll! Liffens mos är ju underbart. Var så hungrig så jag mådde illa innan vi åt. Det konstiga var att jag mådde lika illa efter maten. Man behöver ju inte äta upp allt...
Men Mmmm, å västkustsallad oxå! Törstig är jag...
Nu har Teddy ledigt tom den 2 januari! Mysigt! I morgon ska vi handla julmaten o en liten grej till farmor o en liten grej till Linus. Sen är det KLART!! Vi brukar va ute i god tid med julklappar, men i år har vi nog slagit rekord.

Har förresten bakat lite idag oxå. Pepparkaksmuffins. Och i morgon ska jag göra apelsinglasyr till dom! Hoppas det blir gott!

Jag som tycker jag dammsuger jämt, hör på det här: (Ur handbok för hemmet, 1904.)

"Rummen bör hvarje morgon sopas, även mattorna, med en fuktig russinviska, som ofta sköljes i medförd vattenhink. Vattnet måste bytas till hvarje rum, och viskan ordentligt skakas ur, så att inga ränder uppstå på golven. Under möbler och i hörn användes en väl urvriden trasa. Före sopningen måste naturligtvis alla lättare möbler flyttas bort och gardiner fästas upp."

Ja, herregud...Men de hade väl inget roligare för sej...

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: