2008-11-30
21:12:05

Dagen på Kolmården!

I fredags hade jag och Susanne en heldag helt själva. Susanne hade i 30-årspresent fått "möte med vildadjur" på Kolmården och skulle därför få en hel dag tillsammans med delfinerna. Jag fick följa med som åskådare. Dagen till ära hade jag tappat rösten...FY vad tråkigt det var, det bara kraxade när jag försökte säga nånting. De andra i gruppen trodde antagligen att jag var stum, för när de försökte prata med mej så fick de en nick eller ett krax tillbaka...Men Susanne fick prata desto mer :-)
Medan Susanne, med sin grupp, försvann in på en föreläsning om delfiner så var det jag och hela djurparken som gällde! Kändes jättekonstigt att gå där i parken, som på sommaren är så full av folk att man inte ser nånting! Nu var där tomt och tyst och rofyllt. Fint väder var det oxå!
Mest bråttom hade jag till aphuset, tycker det är ett härligt släkte ;-) Där inne var ett fasligt liv, för 3 shimpanshannar hade vart borta från gruppen i ett dygn för att bli kastrerade. Jädrar vilket liv det var. Så länge skötaren pratade lugnande med gruppen var det lugnt, men så fort han tystnade började de igen!

Den här grabben, Enzo, är en gorillakille som föddes på Kolmården för 2 år sen. Skön kille!


Sen ilade jag vidare mot elefanthuset, även där var jag helt själv bland alla stora djur och några skötare!
De här sköningarna satt på span när jag kom in!

Vad heter de nu igen????

Kameler är ju goa oxå, han stod alldeles bredvid mej och idisslade. Jobbat länge med frisyren!!

Alltså, på sommaren verkar ju djuren ganska uttråkade och bryr sej inte om människor. Men nu, när det inte finns några besökare var nästan alla djuren intresserade när man gick förbi. Endel kom till och med framlunkande. Dock inte den här kissekatten, som istället förflyttade sej upp på ett busstak så jag inte skulle ta hans goda köttben! 


Men nu var det dags för Susanne att komma i våtdräkten!

Tyvär så satt man som åskådare på ganska långt håll, så objektivet räckte inte till. Men här pussar iallafall Susanne på delfinen Vicky!


Den här delfinen gjorde ett hopp som jag knappt hann med på, men blev en kul bild!


2 av delfinerna hade "kalvar", svårt att ta kort genom glasrutor, men det syns nog lite!


Sen åkte vi hemmåt, men vi stannade givetvis i Linköping för lite shopping på IKEA!
Tack för en fantastisk dag Susanne! Det behövde nog både du och jag!
Komma i från vardagsstressen och bara koppla av!
KRAM!!
Postat av: Anonym

Åh, Enzo var bara en månad när vi var där sist! =) Ska bli kul att åka dit snart igen. Förhoppningsvis till sommaren.

Snygg adventsljusstake också! Jag pysslar för fullt, men fick ta en paus för att skriva skriftliga omdömen om mina elever. KRAM på dig!

P.S Har dina änglar här hemma - vill du ha dem snart så är det bara att komma förbi någon kväll i veckan - annars kanske jag kan fixa så du får dom i helgen? KRAM igen! =)

2008-11-30 | 23:18:26
Postat av: maria

det är nästan så att jag inte vill läsa eller titta... hade jag varit hemma hade broder fått det i födelsedagspresent o jag hade följt med!! men i övermorgon ska vi ut på något som heter Royal Doplhin här ute på havet, kan det misslyckas?? :-) fast det är klart, pussas med dem ska vi ju då inte... buhu... Kram hem till vintern o skogen!

2008-12-01 | 23:49:24
URL: http://mariabergstrom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: