2009-01-22
22:13:49

Semlereceptet!

50 g jäst
100 g margarin
3/4 dl socker
3 dl mjölk
1 L mjöl
1 tsk salt
1-1,5 tsk kardemumma

Smält margarinet, häll på mjölk o socker. Smula i jästen när blandningen är ca 37 grader. Blanda i resten. Knåda till en blank fin deg. Jäs i 30-40 minuter. Dela degen i 14 bitar o rulla bollar. Låt jäsa i 30 minuter. Grädda i ca 8-10 minuter i 220 grader. Om man vill ha mjuka bullar kan man pensla dem försiktigt med lite smör när de kommer ut, annars blir det bullar med lite hårdare yta. Vilket man nu föredrar.

Mandelmassa:
200 g mandel
Socker efter behag
Inälvor från bullarna
ev lite mjölk, grädde eller vatten att späda blandningen med.

Kör ner mandel o socker i matberedare eller mixer. Gröp ur bullarna. Om man vill så blandar man med inälvorna med mandelmassan. Jag själv tycker det blir godare så. Man behöver inte ta allt!

Sen ska det givetvis vara vispgrädde och florsocker, men här låter jag er fantasi ta överhanden!

Nu kan alla mina läsare göra lika underbara semlor som jag !!!
Postat av: carina

När du var liten fick jag alltid baka en som var tom! Utan mandelmassa alltså, då var du nöjd. Äter du med mandelmassa nu?

2009-01-23 | 09:20:25
URL: http://sierra.blogg.se/
Postat av: Marie

Japp! Hade semlenoja när jag väntade Malisen, så nu slinker det ner, men bara i semlir, inte i andra kakor o gillar fortfarande inte mandelkubb!!

2009-01-23 | 15:31:16
URL: http://magulli.blogg.se/
Postat av: Sara

TACK för receptet! Menar du att du inte äter mandelmassa? Det som är så gott! Kram

2009-01-23 | 16:48:46
URL: http://www.fnissis.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: