2011-04-04
19:53:08

Hur gick det sen?

För lite mer än ett och ett halvt år sen var SVININFLUENSA den stora grejen på löpsedlarna. Jag tyckte redan då att detta var helt överdrivet! Men folk var nojiga åt höger och vänster och trodde att man skulle dö i morron dag.

Jag var jätteskeptisk till vaccinet, dels för att jag trodde att vi var starka och friska människor som klarade av en influensa och dels för att det skrevs så otroligt mycket om hur nytt och otestat vaccinet var.

Som ni säkert minns så dröjde vaccinet, från att det ksulle ha kommit i september så dröjde det ända till november innan det var dags för våra barn. Men redan i oktober så blev både Maja och Amalia liggande i nån slags influensa, de hade hög feber, huvudvärk, förkylning och diarré i drygt en vecka var. Detta var ju sannolikt svininfluensa, det var jättemånga i klasserna som låg. Vi var på vårdcentralen, jag bad om test för att se om det var svinis men det var så dyrt så det ville de inte ta...
Ett par veckor senare var det dags för sprutan, jag ringde sköterskan för att förklara att mina barn nog redan haft influensan, men då skulle de ha den ändå (!?) Man kan ju fråga sej varför!

Jag fortsatte att vackla i mitt beslut, men tillslut så fick alla 3 barnen det, men jag hoppade över. Efter nån månad var det dags igen för den andra, men bara Linus tog den. Vad hände då? Jo, det var bara 3 barn i klassen dagen efter, de 3 som inte tagit sprutan, alla andra blev liggande med feber. Jag ringde skolsköterskan som hävdade att det INTE hade med sprutan att göra...Mycket märkligt...Det tror jag ju på!
Var de mutade eller??

Så här i efterhand kan man väl konstatera följande:
* Vaccinet kom för sent
* Det blev ingen epidemi
* Sverige stod med miljoner av doser vaccin som skulle prånglas ut
* Jag ångrar att jag gav barnen det här giftet!

Jag är för vaccin i de flesta fall, gärna mot livmoderhalscancer, mot TBE och andra vidriga sjukdomar. De som är i riskzonen ska givetvis fortsätta vaccinera sej, men jag tror media har den största rollen i den här cirkusen...

Sicken analytiker jag va idag då;-)



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: