2011-10-14
18:08:00

Har jag rätt eller har jag fel?

Idag ska jag delge lite tankar som väcktes när Linda och jag idag disskuterade dagens barn och föräldrar!

Ett exempel på hur det kan vara:
Pelle 6 år behöver en ny jacka, Pelles mamma ägnar massor av tid på nätet för att leta rätt på vad som är inne just nu, Pelle och mamma går till en butik, Pelles mamma ägnar lååång tid för att övertala Pelle om att jackan som hon kollat in är den rätta, trots att Pelle drar i en helt annan jacka. Pelles mamma tycker visserligen att jackan Pelle vill ha är helt ok, men den är inte inne...Pelles mammas kompisar kommer titta snett...Pelle får ge sej...

Har jag rätt eller har jag rätt?

Varför går vissa barn på både fotboll, innebandy, gymnastik, fiol och dans och leker med minst 5 olika andra barn på veckan? Jo för att de vuxna vill "ge" sina barn chansen att lyckas. Skit samma om barnen inte vill eller orkar! För har man blivit 12 år är det för sent, för sent att börja spela fotboll, för sent att lära sej dansa, för sent att komma in i kompisgänget.
Jag anser att det är helsjukt!  Linus gillar att spela fotboll, för att lattja lite och ha kul, men har man fyllt 11 är det träning 2 ggr i veckan plus en match. För Linus var det för mycket. Han orkar inte 3 gånger i veckan när man i 5:an har ganska mycket läxor och även vill gå på en annan aktivitet i veckan. Alternativet att bara träna 1 gång i veckan finns inte, alltså får man sluta spela fotboll.
Varför ska allt va så allvarligt? Är det för att föräldrarna själva inte fick allt det där när de var små eller är det för att grupptrycket är så hårt?
Jag har flera gånger hört tex "
Men Anna, ska inte du oxå börja dansa?- Njaa...-Men både Linnea, Vilma och Katja dansar ju, ska inte du också? -Jo, kanske. -Men det vore väl roligt att ni kan dansa tillsammans? -Ja okej då.
Föräldrar som är livrädda att ens barn inte gör samma saker som andra barn. Väljer vänner åt dem och manipulerar.
Nu ska inte jag säga att jag INTE gjort det oxå, men i mindre utsträckning än andra kan jag lova! Jag försöker alltid låta barnen själva få välja färger och kläder utan att lägga värderingar om vad som är inne eller ute, sånt klarar barnen själva så småningom. Jag kan däremot säga om jag tycker nåt är snyggt eller inte, eller om prisklassen är utanför vårt område.

Vår rädsla att inte passa i, att falla utanför ramen, att inte va som alla andra är större än någonsin!
Det kanske ingen i mammagruppen som vill gå på promenad på mej om inte jag oxå har en sån där cool dyr barnvagn utan en gammal emmaljunga. Det klart man ska köpa en tokdyr barnvagn om den är den bästa man någonsin provat och man har råd! Men ibland undrar man hur många som knatar runt ringleden ibland känner ångest över att ha lagt på tok för mycket pengar på den där svindyra vagnen som egentligen inte var ett dugg bättre än den gamla...Men det får det va värt, jag får ju jättemycket härliga kommentarer som snabbt tar bort ångesten och ökar min självkänsla, eller?

Ja, det var dagens sanningar enligt min mening! Nu ska jag gå och steka hamburgare fast att det är fredag, egentligen borde vi ju äta tacos, för det gör ju alla andra på fredagar...Men idag vågar vi gå mot strömmen;-)
Postat av: Maritha

Bra jobbat! Det är klart att barnen måste få bestämma själva (inom vissa gränser) vad de vill/orkar ha för fritidsintressen, kläder och vänner! Det är ju de som ska leka med vännerna och utöva fritidsintresset; föräldrarna står ju "bara" (i bästa fall) vid sidan av.

2011-10-14 | 19:09:31
URL: http://maritha.blogg.se/
Postat av: Svåger Micke

Där sa du ett sanningens ord min sann. Skönt att bo så där lite utanför stan så man slipper alla hippa/coola inne grejer.



Jag håller med Maritha nästan helt.

Det går inte att bara stå vid sidan och titta på när ens barn blir mobbade eller liknande. Då måste man som förälder rycka in. Dessutom så blir det svårare å svårare att komma i rätt gäng ju äldre man blir. Har en tonårstjej hemma.

2011-10-14 | 21:23:55
Postat av: Sara

Detta var det bästa jag läst idag. T.o.m bättre än din mans lilla fredagspanelstext som jag älskar. Skulle tro att Linus är välkommen att bara träna med Fröjered en dag i veckan om han vill. Lite långt att åka kanske. Hör av er om han är sugen.

Känner själv att Mallan har lite mycket att göra, dte är egentligen bara torsdagar som är lediga på em och kväll. Hon är ju en del på fritids, och sedan är det fiol två gånger i veckan, fotboll två gånger, pingis och miniorer och kör och tisdagstimme. Så nu i höst fick hon välja bort en hel del. Tror att dte är väldigt olika hur barn klarar "ekorrhjul". Mallan gör det inte - hon är helt slut på fredagarna. Andra barn kanske har ett större behov av att aktiveras.

KRAM på dig!

2011-10-14 | 23:11:05
URL: http://www.fnissis.blogspot.com
Postat av: marie

givetvis är alla barn olika och är olika länge på fritids å dagis på dagarna. Men det är fortfarande vi föräldrar som borde sätta gränser och se till våra barn bästa och det bästa är inte alltid att låta dem få allt hela tiden...men visst är det svårt. dagens utbud av aktiviteter är enormt!

2011-10-14 | 23:32:45
Postat av: Sara

Ja, det har du helt rätt i, för som barn (och vuxen) är det svårt att välja bort roliga saker. Man behöver hjälp med sånt. Och av erfarenhet vet jag att även 34-åringar kan behöva hjälp med det. ;-)

KRAM igen!

2011-10-15 | 11:18:38
URL: http://www.fnissis.blogspot.com
Postat av: Marie

Haha! Visst är det så Sara! Oj oj oj vad mycket man skulle vilja göra!

2011-10-15 | 13:28:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: