2009-12-06
18:25:10

Mumsiga pepparkaksmuffins!

På konditori Mekka här  stan säljer de varje år i advent "Pepparkaksmuffins". De är SÅ goda! Jag gav mej den på att jag oxå skulle kunna baka såna, och nu kan jag det!

Ursäkta bildkvalitén...

Pepparkaksmuffins

100 g smör/margarin
3 dl farinsocker
3 ägg
4 dl mjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk kanel
1 tsk ingefära
1 tsk malda nejlikor
2 dl gräddfil el. 1,5 dl grädde

Rör smör och farinsocker, rör sen ner ett ägg i taget och sen allt det andra.

Dela upp smeten i ca 16 muffinsformar. Jag hade 2-3 formar/muffin för att hålla dem stabila så de blir höga, men har man muffinsplåtar så ställer man givetvis formarna i såna.
Grädda i 225 grader i nedre delen av ugnen ca 8-12 minuter beroende på hur stora formar man har.

Gör sen en kräm bestående av:
150 g smör/margarin
2 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
1 äggula
Rivet skal från 1 apelsin

Klicka på kräm efter behag på de svalnade muffinsarna.

De är SÅ mumsiga!!

Jag har aldrig provat att frysa dem med kräm på. Bättre att frysa muffinsar utan kräm och klicka på vid servering.
Postat av: FG

Roligt att du gillade muffinsen som JAG bakade;)

2009-12-06 | 19:46:55
Postat av: Marie

Okej okej okej...

Det var DU som bakade dem denna gången...

PUSS!!

2009-12-06 | 20:00:31
Postat av: Ida

Hej kusinkusin:) kikade in på din blogg idag för första gången:)

De här muffinsarna lät ju bara såååå goda, de lär bli testade i vartofta!=)

(Bra jobbat Fredrik:P)



Kram på er!

2009-12-10 | 13:56:04
Postat av: Marie

Kul att du kikade in kära kusinkusin :-)

Godaste muffinsarna, jag LOVAR!!! Nu är våra slut...

Välkommen tillbaka! KRAM!

2009-12-10 | 15:57:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: