2009-02-24
21:26:40

Nytt favoritrecept

När vi var hos Jenny och Mikael på Trettondagen fick vi helt gudomlig mat. Denna rätt lagade jag häromdan, och det är SÅ gott!!! Hopas det är OK med Jenny att jag delar med mej!

Fals Fläskfilégryta

Räcker till ca 4 pers.

500 g blandfärs
1 pressad vitlöksklyfta
salt och peppar
1 ägg

Blanda ihop och forma till en rulle, ca 5 cm i diameter och lägg in i frysen max 2 timmar.
Ta upp den ur frysen, skär i skivor och stek dem.
Nu kommer vi till såsen:

ca 3 dl Grädde, valfri fetthalt, jag valde 15%
Kalvfond
150 g fetaost

Här får man prova sej fram. Jag gillar mycket sås och gjorde därför mycket sås. Mycket kalvfond ger mycket smak, naturligtvis.
Fetaosten smular man ner sist. Jag upplevde såsen ganska salt, så tänk på det att inte dra i FÖR mycket kalvfond innan fetaosten. Går att justera efteråt.

1 ask körsbärstomater halveras och steks snabbt med "filén", häll på såsen. Servera med klyftpotatis och sallad.
Kan garantera att det är supergott!!!!



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: