2011-10-22
17:17:00

Kaka!

Ett par veckor i rad har här bakats Kolakakor. Plåt på plåt har försvunnit ner i små (och stora...) magar. Har lovat receptet till Emma, så här kommer det!
Lite lustigt är det ju att de faktiskt heter Emmas Kolakakor enligt receptet;-)

2 hg smör/margarin
1 3/4 dl socker
5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 1/2 msk sirap
2 msk vaniljsocker

Jag brukar hacka ner smöret och sen knåda ihop alltihop på bakbord.
Dela degen i 4 delar och gör rullar, lägg 2 på varje plåt (bakplåtspapper såklart)
Tryck till dem med en gaffel och grädda i 175 c i 10-15 minuter.
Skär i bitar så fort du tagit ut plåten.

Om min mamma skulle skrivit receptet skulle det stått 6 dl mjöl, då bli kakorna högre (tjockare) och knaprigare. Jag föredrar dem plattare med en liten seg kärna i mitten och tog därför bort 1 dl. Fritt val alltså!
I torsdags var Jacob här och ville baka kakor!
Postat av: emame

Jag vet vad som händer när jag kommer hem :)

2011-10-23 | 15:29:07
URL: http://emwie.blogg.se/
Postat av: carina

Underbart goda kakor!!!! Jag brukar baka dom på jobbet, de går verkligen hem hos både boende och personal!!!!!! Med knappt 6 dl mjöl i!!!!!

2011-10-24 | 11:16:34
Postat av: Sara

Ska det vara bakpulver två gånger? Först två teskedar och sedan 1,5 matskedar...

Jag vågar nog inte baka dom förrän jag vet svaret, KRAM

2011-10-30 | 12:54:17
URL: http://www.fnissis.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: