2012-03-01
09:13:33

Köttfärslimpa till Emma!

Köttfärslimpa är för jäkla gott! Nu ska jag visa Emma hur man gör!

1 kg blandfärs
1 lök av valfri färg, gärna riven
Valfria kryddor...Jag hade allroundkrydda, vitpeppar, salt och lite cayenne
2 ägg

Mojsa ihop alltihop och gör en sånhär!

Lägg limpan i en smord form. Jag brukar sticka en massa små snitt med en kniv och sklicka smörklickar ovanpå.
In i ugnen på 220 grader.
När den börjar få lite färg och börjar se lite torr ut häller man försiktigt på lite vatten ovanpå och sänker ugnen till 200. Sen får man fortsätta att ösa den med spadet som blir lite då och då och ev sänka ytterligare till 180 grader. 1 timme i ugnen, sen är den klar! Såvida man inte gjort en ovanligt tjock limpa:-)

Jaa, vad säger man, en perfekt köttfärslimpa! Helt naturell...Givetvis kan man fylla den med olika smaskigheter, typ fetaost, bacon, oliver, you name it!
Och vad äter man till då? Jag älskar potatismos, så det blev det! Man kan givetvis ta tillvara på vätskan som blir kvar i formen och göra en god sås till, men jag hoppade det idag.

Och lite sallad med min senaste last, Balsamicocreme!


Postat av: Emz

Åh nu kom hungret!

2012-03-01 | 13:57:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: